Dijital Finans
Fintech ve Dijital Finans
Fintech, işletmelerden tüketicilere kadar finansal hizmetlerdeki her türlü teknolojiyi kapsayan bir endüstri olan finansal teknolojiyi tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Fintech, yazılım veya diğer teknolojiler aracılığıyla finansal hizmetlerin dijital platformlar üzerinden daha kolay gerçekleştirilmesini sağlamaktadır.
Finansal teknolojilerin hem bireylere hem de kurumlara yönelik sağladığı çözümlerin Fintech kavramının bugünkü popülerliğinin en büyük etkeni olduğunu söyleyebiliriz. Günümüzde işletmeler fintech çözümleri ile ödeme ve muhasebe işlemlerini dijital ortamdan gerçekleştirerek operasyonel verimliliklerini artırmaktadır.
Fintech Danışmanlığı Nelerden Oluşur ?
• Kuruluş ve Faaliyet İzni Hizmetleri
• Fintech Strateji Danışmanlığı
• Fintech Yazılım Seçimi Danışmanlığı
• Bilgi Sistemleri Mevzuata Uyum Danışmanlığı
• Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Yönetim Sistemi Denetim ve Danışmanlığı
• TR Karekod Kullanımı Danışmanlığı
• Uzaktan Müşteri Edinimi Danışmanlığı
• Masak Uyum Programı Danışmanlığı
• Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Danışmanlığı
• Sorumlu Tedarik Zinciri Uyum Raporu Denetimi
• Kripto Para Borsası Güvence Denetimi
Yazılım seçim çalışmaları kapsamında gerçekleştirilecek çalışmaların aşağıdaki adımdan oluşmaktadır;
• İş süreçlerinin incelenmesi
• Süreçlere ilişkin iş akışları, teknoloji ve sistem mimarisinin incelenmesi
• Mevcut ve hedef işletim modelini iyileştirmek ve temel iş ve teknoloji varsayımlarını oluşturmak için çekirdek ekiple çalışma seansları hazırlanması ve yürütülmesi
• Tedarikçi seçim stratejisinin geliştirilmesi
• RFI ve RFP Süreçlerinin yürütülmesi
• Tedarikçilerin risk ve verimlilik matrisinin hazırlanması ve değerlendirilmesi
• Tedarikçiler ile müzakerelerde bulunulması, destek takımlarının belirlenmesi ve sözleşme sürecine destek verilmesi
Kripto Para Güvence Denetimi
Kripto Para Borsasında işlem gerçekleştiren müşterilerimize, ihitiyaç ve beklentileri çerçevesinde uluslararası güvence standartları çerçevesinde güvence raporu sağlamaktayız. Gerçekleştirilecek denetim çalışmaları; ISRS 4400, ISAE 3000, ISAE 3402 güvence startdartları kullanılarak yapılmaktadır.
Periyodik Varlık Kontrolü (ISRS 4400): Hesap Bakiyeleri ve Karşılıkların Varlığı başlığı temel alınarak varlık kontrollerinin periyodik olarak gerçekleştirilmesi.
Masak Uyum Kontrolü(ISAE 3000): Kara Para Aklamanın Önlenmesi, Müşteri Tanıma ve Kayıt süreçlerinin temel alınarak kontrollerin gerçekleştirilmesi.
Teknoloji ve Altyapı Güvencesi (ISAE 3402):Kripto Cüzdan Altyapı Güvenliği, Genel Bilgi Teknolojileri Kontrolleri kapsamında kontrollerin gerçekleştirilmesi .
Dijital Finans & Fintech Danışmanlık Hizmetleri
YAPAY ZEKÂ’NIN ETKİN OLDUĞU KONULAR
Teknolojik olarak Yapay Zekâ, büyük miktaralardaki verilerin analiz, değerlendirilmesi, bunlardan çıktı üretilmesi, yine benzer şekilde ses, görüntü gibi verilerin de analiz ve değerlendirmesi gibi konularda çok etkin sonuçlar vermektedir.
Bu teknoloji teknik açıdan hangi alanlarda güçlüdür şimdi kısa başlıklar altında inceleyelim:
Öneriler: Finansal ürün ve hizmetler başta olmak üzere yatırım danışmanlığı gibi konularda müşterilere çok etkin tavisyelerde bulunulabilir.
Doküman işleme: Bu teknolojinin en güçlü olduğu alanların başında doküman işleme gelir. Yapısal ya da formatsız olmak üzere her türlü dokümanın analizi, araştırılması, depolanması ve işlenmesi büyük bir kolaylıkla yapılabilir.
Ses Tanıma: Ses’ten metin’e ya da tam tersi olmak üzere özellikle Çağrı merkezleri gibi yerlerde bu fonksiyon etkili kullanım alanları bulmaktadır.
Anormallik tespitleri: Öncelikli olarak dolandırıcılık ve kara para aklama gibi suç temelli konular olmak üzere sistemlerdeki her türlü normal olmayan, sıra dışı veri büyük bir başarıyla tespit edilebilir.
Duygu durum analizi: Çağrı merkezi ya da diğer ortamlarda yazılı olarak gerçekleştirilen iletişim başta olmak üzere metinlerdeki hakim duygusal duygu tespit edilebilir ve bu çıktı ile sohbet ya da öneriler yönlendirilebilir.
Tercüme: Aslında bahsetmeye bile gerek yok. Hayatımızın bir parçası haline gelen tercüme uygulamaları özellikle Yapay Zekâ’nın daha etkin olmaya başlamasından sonra çok büyük başarı ve doğruluk kazandı.
Tahminsel modelleme: Kurumsal Riskler, Müşteri verileri, yatırım bilgileri gibi tahmine dayalı konularda bu teknoloji çok başarılı sonuçlar üretmekte ve bu başarısı da risk azaltma, doğru yatırımlar gibi etkin sonuçlar üretmektedir.
Görüntü işleme: Özellikle sigorta şirketleri gibi kurumlarda görüntü ve video işleme, müşteriler tarafından iletilmiş olan resim ve video’ların işlenerek daha etkin ve hızlı sonuca ulaşılmasını sağlayacaktır.
Siber güvenlik: Tüm network trafiğinin sürekli ve düzenli olarak analiz edilme zorunluluğu ve YZ teknolojisinin da bu konuda çok başarılı olması Siber güvenlik konusunda çok etkin kullanılmaya başlamasını sağlamıştır. Sadece izleme değil gerekli durumlarda otomatik aksiyon alabilmesi çok sayıda olayın da daha başlamadan engellenebilmesini sağlamıştır.
Üretken Yapay Zekâ: 2023 yılının başlarında çok ciddi olarak yayılmaya başlayan Üretken Yapay Zekâ teknolojisi, yukarıda sıraladığımız tüm alanlarda kendisini göstermiştir. Özellikle, yazı, sohbet, metin, ses ve görüntü işleme konularında akıllara dahi gelmeyen sonuçlar elde edilmeye başlanmıştır. Tek başına eğlence ya da ufak tefek işlerini çözmek için bu teknolojiyi kullanmaya başlayan kişiler geldğimiz noktada artık bu teknoloji olmadan işlerini etkin yapamaz hale geldiler. Kısacası beklendiğinden çok daha güçlü, doğru ve etkin bir teknoloji olduğunu gösterdi ve bu gücü giderek de artmaya devam ediyor.
MÜŞTERİ HİZMETLERİ – MÜŞTERİ DENEYİMİ
Yapay Zekâ’nın finanstaki etkileri ve potansiyel faydaları artık iyice kendini gösteriyor. Rakipler boş durmuyor, herkes büyük bir hızla ve çabayla bu yeni teknolojiyi olası tüm alanlara uygulama ve katma değer sağlamaya çalışıyorlar. Tüketici davranışlarını tahmin etmek, satın alma tercihlerini anlamak, daha iyi kart ve işlem yönetimi, Fraud tespiti yapmak gibi kritik alanlarda yapay zekâ ve makine öğrenimi en yaygın ve aktif kullanılan teknolojiler.
Online Ödeme Alanında Çeşitlilik Artıyor
Bugün kredi kartı ve banka kartı ile ödeme yönteminin yanı sıra, cüzdan, şimdi al sonra öde, alışveriş kredisi gibi alternatif ödeme yöntemlerini ve yurt dışı ödeme yöntemlerini de hesaba kattığımızda; işletmelerin online ödeme alabilmek için daha önce olmadığı kadar seçeneğe sahip olduklarını söyleyebiliriz. Alternatif ödeme yöntemleri de dahil olmak üzere yurt içi ve yurt dışındaki ödeme hizmeti sağlayıcılarına tek noktadan ulaşabilmelerini sağlayan Craftgate; Autopilot, Akıllı ve Dinamik Ödeme Yönlendirme, Kart Saklama, Kapalı Devre Cüzdan, Alışveriş Kredisi, gibi çözümleri ile de işletmeler için ciro artışı, maliyet avantajı ve yüksek müşteri memnuniyeti sunuyor.
Stripe tarafından yapılan bir analize göre e-ticaret müşterilerinin %85’i online alışveriş yaparken tercih ettikleri ödeme yöntemi ilgili ödeme sayfasında seçenek olarak sunulmuyorsa, bu alışverişten vazgeçiyor.
Nakit, banka kartı veya kredi kartı ile ödeme gibi geleneksel yöntemler dışındaki ödeme araçlarını ifade eden alternatif ödeme yöntemleri, ülkemizde ve dünyada son kullanıcıların ödeme tercihlerinde öncelikli hale gelmeye başladı.
Öyle ki, EY tarafından Amerika’da 2023 yılında yapılan ankete göre işletmelerin %85’ten fazlası, önümüzdeki 1-3 yıl içerisinde alternatif ödeme yöntemlerini yelpazesine almayı planlıyor. Yapılan araştırmalar, 2026 yılına kadar dünya genelinde 87 milyondan fazla alternatif ödeme yöntemi kullanıcısı olacağını gösteriyor.
Bu durum ülkemizde de benzer şekilde seyrediyor. Özellikle de taksit imkanının azaldığı veya olmadığı durumlarda ödeme kolaylığı da sunan alışveriş kredisi çözümleri, işletmelerin daha fazla müşteriye ulaşabilmelerini ve müşterilerine daha iyi bir alışveriş deneyimi sunabilmelerini sağlıyor.
Online ödeme alan işletmeler, Hepsipay, Worldpay, GarantiPay, ZIP, TOM gibi önde gelen alışveriş kredisi çözümlerine ve diğer alternatif ödeme yöntemlerine Craftgate ile tek noktadan ulaşabiliyor. Craftgate üye işyerleri, Stripe, Payoneer, PayPal, AliPay, Klarna, Afterpay, Paytabs, Redsys, KaspiPay, Tap gibi farklı coğrafyaların ödeme kabul oranı yüksek kuruluşları ile çalışabiliyor.
Dijital Operasyonel Dayanıklılık Yasası (DORA) nedir?
Dijital Operasyonel Dayanıklılık Yasası (Yönetmelik (AB) 2022/2554), AB mali düzenlemesindeki önemli bir sorunu çözmektedir. DORA'dan önce finansal kurumlar operasyonel riskin ana kategorilerini esas olarak sermaye tahsisi yoluyla yönetiyorlardı ancak operasyonel dayanıklılığın tüm bileşenlerini yönetemiyorlardı. DORA'dan sonra, BİT ile ilgili olaylara karşı koruma, tespit, kontrol altına alma, kurtarma ve onarım yeteneklerine ilişkin kurallara da uymaları gerekmektedir. DORA, açıkça BİT riskine atıfta bulunur ve BİT risk yönetimi, olay raporlama, operasyonel esneklik testi ve BİT üçüncü taraf risk izlemeyle ilgili kuralları belirler. Bu Yönetmelik, BİT olaylarının ve operasyonel esneklik eksikliğinin, geleneksel risk kategorileri için "yeterli" sermaye olsa bile, tüm finansal sistemin sağlamlığını tehlikeye atma olasılığına sahip olduğunu kabul etmektedir.
1. Maddeye göre Konu:
1. Bu Yönetmelik, yüksek düzeyde ortak bir dijital operasyonel dayanıklılık elde etmek amacıyla, finansal kuruluşların iş süreçlerini destekleyen ağ ve bilgi sistemlerinin güvenliğine ilişkin tek tip gereklilikleri aşağıdaki şekilde ortaya koymaktadır:
(a) Aşağıdakilerle ilgili olarak finansal kuruluşlara uygulanan gereklilikler:
(i) bilgi ve iletişim teknolojisi (BİT) risk yönetimi;
(ii) BİT ile ilgili önemli olayların raporlanması ve gönüllü olarak önemli siber tehditlerin yetkili makamlara bildirilmesi;
(iii) Madde 2(1), (a)'dan (d)'ye kadar olan maddelerde atıfta bulunulan finansal kuruluşlar tarafından operasyonel veya teminat ödemeleriyle ilgili önemli olayların yetkili makamlara rapor edilmesi;
(iv) dijital operasyonel dayanıklılık testi;
(v) siber tehditler ve güvenlik açıklarıyla ilgili bilgi ve istihbarat paylaşımı;
(vi) BİT üçüncü taraf riskinin sağlıklı yönetimine yönelik önlemler;
(b) BİT üçüncü taraf hizmet sağlayıcıları ile mali kuruluşlar arasında akdedilen sözleşmeye dayalı düzenlemelere ilişkin gereklilikler;
(c) finansal kuruluşlara hizmet sağlarken kritik BİT üçüncü taraf hizmet sağlayıcılarına yönelik Gözetim Çerçevesinin oluşturulması ve yürütülmesine ilişkin kurallar;
(d) yetkili makamlar arasındaki işbirliğine ilişkin kurallar ve bu Tüzüğün kapsadığı tüm konulara ilişkin olarak yetkili makamlar tarafından yapılan denetim ve yaptırıma ilişkin kurallar.